En mötesplats för Jönköpingsambassadörer

Formbruket skapar Jönköpingsprodukter av instagrambilder

Postad 19 Mar 2014

Från digitalt till analogt – så skulle man kunna beskriva Formbrukets produkter. Med @jkpg-kontot på instagram som utgångspunkt har designtrion Cecilia, Sara & Sofia tagit fram en serie souvenirer som utgår från Jönköpingsbornas bild av vår plats.  

Arbetet, som var trions examensarbete på högskolan, resulterade i tre färdiga produkter – en tändsticksask, ett set med underlägg/brickor och ett spel. Vi ställde några frågor till trion bakom produkterna.

Varför valde ni som examensarbete att ta fram souvenirer för Jönköping?

Vi ville ta fram en produkt som Jönköpingsborna kan relatera till, och som på ett sätt fångar bilden av Jönköping. Vi funderade länge kring hur detta skulle kunna formas som en kommersiell produkt, mer än ett konstverk. Vi ville på något sätt involvera Jönköpingsborna och arbeta med co-design för att få fram det som fler än vi själva ser – vi ville inte bara förmedla vår bild av staden, utan många människors bild av den.

Hur valde ni vilken typ av produkter som ni skulle ta fram?

Baserat på den research vi gjorde kring souvenirer visste vi att produkterna skulle behöva vara ganska små, relativt billiga och enkla att förstå. De souvenirer som oftast följer med människor hem är de som representerar en plats på ett tydligt sätt, samt enkelt får plats i handbagaget eller resväskan. Eftersom man också ofta köper souvenirer till vänner och familj som presenter, och man alltså gärna köper ett flertal, fick inte priset bli allt för högt. De produkter som arbetet resulterade i har alla varsin tydlig funktion – de är inga dammsamlare.

  

Tändsticksasken är ett resultat av det faktum att Jönköping har varit (och i viss utsträckning fortfarande är) känt som Tändsticksstaden. Den är en mer modern och lite lyxigare variant av en vardagsprodukt.

Underläggen och brickorna togs fram som ett direkt resultat av de mönster vi kunde urskilja bland Instagrambilderna – vi ville ha en produkt där mönstren var i fokus, men också kunde appliceras på ett enkelt sätt.

Spelen riktar sig till en annan målgrupp, eller ett annat slags behov egentligen. Den som vill upptäcka Jönköping på ett nytt sätt och strunta i att använda de konventionella kartorna eller kanske redan har besökt de stora besöksmålen kan använda spelen som en guide på en upptäcktsfärd. Rulla kulorna och ta dig dit där första kulan landar. Det är också en produkt väl lämpad för de mindre – de får vara med och påverka var familjen ska gå härnäst.

Hur använde ni er av instagrambilderna när ni tog fram mönster och produkter?

En av de kanaler ni på Destination Jönköping använder er av för att marknadsföra staden är det sociala mediet Instagram – varje vecka får en ny ambassadör agera administratör för kontot, vilket skapar en bredd och en mångfald bland bilderna som visar Jönköping. De tio första ambassadörernas bilder ligger till grund för vårt arbete med att ta fram produkterna. Dessa blev vår inspiration och vår ram och i dag ser man tydliga kopplingar till hur bilderna bidrog till resultatet av produkterna. Forskning visar att mottagandet av en kampanj blir bättre om invånarna själva får delta och vara med i beslutsprocessen. På samma sätt kan mottagandet av souvenirer bli bättre om invånarna fått vara med och sätta sin prägel på produkterna, så kallad co-design.

Eftersom vi ville fånga människors bild av Jönköping kändes det på ett sätt självklart att använda dessa bilder i vårt arbete. Här samlas bilder från olika delar av staden, här visas en bredd upp som vi aldrig kan återskapa själva. Vår förhoppning är ju att fortsätta arbeta med Instagramkontot som utgångspunkt – det absolut roligaste (och mest omfattande) projektet vi har pratat om är att samla alla bilder som taggas med #jkpg för att skapa underlag till nya mönster och produkter.

Kommer man att kunna köpa produkterna? Var?

Av de tre produkter som togs fram under arbetet så kommer underläggen/att säljas i Jönköpings turistshop, på Jönköpings länsmuseum och i Rudenstams gårdsbutik samt i webbutiken Nordic design collective. Vi hoppas givetvis på fler återförsäljare till stadens Jönköpingsprodukt och vi letar just nu både tillverkare och återförsäljare av de två andra produkterna!

 

Inom kort kommer du alltså att kunna köpa de stilrena och praktiska underläggen/brickorna. Nedan kan du se det färdiga resultatet och vilka instagrambilder som inspirerat mönstret!

 

 

  

Vinn biljetter till Marie Fredriksson!

Postad 27 Feb 2014

Marie Fredriksson är just nu ute på en efterlängtad turné efter att ha släppt sitt senaste album ”Nu!”. Fredagen den 14 mars kommer Marie med band till Jönköpings Konserthus – och du har chansen att vinna två biljetter till konserten!

För att vara med i tävlingen vill vi ha ditt svar på följande fråga, senaste den 7 mars:

I vilket band spelade Marie tillsammans med Per Gessle?

Maila in ditt svar till marknad@destinationjonkoping.se
Två personer vinner två biljetter var (värde ca 1060 kr/person).
Här kan du läsa mer om konserten.